Pages

Tuesday, December 29, 2009

Penantian Di Sebuah Perhentian



Sudah hampir tiba saat di mana loceng akan berbunyi, seperti plajar2 lain aku pun mula mengemas peralatan skolaku sbagai persediaan utk pulang ke rumah..Seperti plajar2 yg lain juga,  focusku di dlm klas mula berada dlm keadaan yg terumbang-ambing memikirkan apakah yg akan dilakukan lpas pulang ke rumah nnti...Hari tersebut kelihatan seperti hari2 yg lain, matahari bertrusan memancar bumi dgn clear skali pd siang hari...Sudah menjadi rutin harian, selepas tamat saje skola, aku akan terus ke masjid bg menunaikan solat fardhu Zohor (bukan nak citer psl gi msjid ye)..Bimbang nnti klu pulang ke rumah trus, badanku akan trus me-landing ke atas sofa yg pejal lg empuk..lalu trus tertidur..terlewat pula nak solat Zohor...

Terasa diri ini begitu tenang ketika berada di masjid..slps otak ini kusut dgn  hal2 keduniaan yg berlaku di skola...dpt jugaklah aku merehatkan diri, menenangkan minda..Seperti biasa, solat Zohor ditunaikan..lalu aku pun trus memakai kasut dan trus menuju keluar dari kwsn masjid dgn harapan tiada lg kekusutan yg akan berlaku slps ini...Aku menatap jamku..Alamak!!! dah pukul 2.50 dah, nnti terlpas bas pulak. Dgn menggunakan fizikal tubuh anugerah Allah, aku pun trus bergegas ke bus-stop..jejantas yg tinggi aku daki semata2 utk menuju ke destinasi..Fuuh, smpai pun,.kelihatan seorang pelajar berada dlm keadaan yg sama sprti aku, sdg menunggu bas di bus-stop tersebut cuma destinasi yg dituju berlainan...

Aku trus menunggu dan trus tertunggu...mana pulak la bas ni..dah pukul 3.45 dah ni..bicaraku di dlm hati...Utk menghilangkan bosan dan tension menuggu bas, aku pun menyapa pelajar yg sdg menunggu bersamaku tersbut...Mukanya tidak ku knal tp air yg dia sdg pegang itu menguji ketahanan mental aku..maklumlah hari panas terik..haus..Budak ni rasa2nya pelajar form 1..tak pernah pula aku melihat kelibatnya tahun2 sblum ini di bumi Khairiah...begitulah first impression ku ..Aku pun mengalih pandangan ke arah name-tag budak tersebut...Nama dia Ali (bukan nama sbnar).. Seterusnya, berlakulah perbualan singkat antara aku dan budak Ali ni...

Penulis : Aok duduk mana?
Ali       : Saya duduk kat Mentakab (bukan tmpat tinggal sbnar).
Penulis : Dari td abg tengok aok tunggu bas je (dia panggil aku abg, nak buat camne).
             Aok dah solat Zohor blum? dah pukul bpe dah ni.
Ali       : Blum lagi, bang.
Penulis : Pergilah solat dulu, masjid kat dpan tu je. Sempat lg seblum bas smpai..
             Nnti sampai rumah tak smpat pulak nak solat.
Ali       : Tak pe ar, klu tak smpat nak solat bila smpai rumah, qadha' je la solat. Kita solat je la, tak kira la
             qadha' ke tak...bergantung kpd Allah jugak nak terima ke tak solat kita.

Aku tersentak seketika..memikirkan apakah yg harus aku katakan...Patutkah aku berhujah dgn ilmu yg sedikit yg dimiliki ini?...Namun otak aku tetap blank...mungkin terlalu penat...Aku hanya mampu tersenyum kpd Ali...sbgai ganti balas terhadap kata2 nya...Aku pun trus mendiamkan diri ( nak cover)..Beberapa minit berlalu, tibalah bas yg ditunggu oleh  Ali...Dia pun siap2 menggalas begnya..Lalu berjabat tangan dgn ku...Terukir senyuman di wajahnya seiring dgn ucapan salam...Senyumannya ku balas dan salam yg diberikannya ku jawab...Ali telah pergi meninggalkanku sendirian..Namun bukan itu yg merunsingkan fikiran aku...tetapi kata2 yg terpancar drpd mulutnya swaktu kami berbual tadi...

Jam sudah pun menunjukkan pukul 4.15 petang...Aku cuba melupakan peristiwa yg berlaku sbntar td buat sementara waktu...Supaya aku dpt mengembalikan focus ku terhadap tujuan utamaku iaitu utk pulang  ke rumah...Aku bertekad jika sudah pukul 4.30, bas tidak smpai2 lg...Aku akan berjalan kaki pulang ke rumah...Ternyata mimpi ngeri ku menjadi realiti...bas yg dinanti tidak tiba2 juga...mungkin enjin hilang kot...Apa lagi, tak de pilihan lain dah...terpaksalah aku menggunakan tenaga aku yg sudah tinggal sedikit ini utk pulang...sad ending la kiranya...

Aku menanti sebutir jawapan di sebuah perhentian...Namun berakhir dengan sebuah persoalan...

-TO BE CONTINUED-